Foto: Tom Leentjes
BRUGGE – De negende editie van Jazz Brugge met het Concertgebouw gedurende drie dagen als toneel van avontuurlijke jazz uit diverse hoeken van de wereld succesvol afgesloten. Een publiek van circa 1.500 enthousiaste bezoekers genoot van optredens van topartiesten als James Brandon Lewis, Theo Croker en Sélène Saint-Aimé.
Het festival – een organisatie van kunstencentrum KAAP en Concertgebouw Brugge – verkende muzikale grenzen en bracht een eclectische mix van muzikale stijlen, variërend van Arabische jazz tot psychedelische funk.
Eclectisch
Na vijf jaar afwezigheid was het jazzfestival in het Concertgebouw opnieuw de thuisbasis voor jazzliefhebbers.
Met zo’n 1.500 bezoekers – gespreid over drie dagen – wist Jazz Brugge te overtuigen met vocale en instrumentale power jazz.
Het programma bood een podium aan een breed scala van artiesten die jazz als startpunt, maar niet per se als eindpunt hebben, zoals Theo Croker en Echoes of Zoo. “Jazz biedt de vrijheid om de muzikale grenzen op te zoeken, zo zien we vaker artiesten op het randje schuren van punk, hip-hop en zelfs rock’n’roll.” – zegt programmator Jaïr Tchong (KAAP).
Don Kapot
Voor de afsluiter waagde jazzpunktrio Don Kapot zich aan een gedurfde dansvoorstelling met drie dansers en uiteindelijk ook het publiek. Een bijzonder moment, maar lang niet de enige opvallende performance tijdens deze driedaagse. Het festival hanteerde de baseline ‘Crossing Cultures’, en de inspiratie kwam dan ook vanuit alle hoeken van de wereld: van liederen uit het Zwarte Zeegebied over Arabische psychedelische jazz tot Amerikaanse sounds. Het publiek kon het zeker smaken, de dagpassen waren zowel voor vrijdag, zaterdag als zondag uitverkocht.
AMOK
Het tweejaarlijkse festival herrijst duidelijk uit de as en landt in 2025 opnieuw in Concertgebouw Brugge. Volgend jaar is AMOK terug aan de beurt, een festival waar zowel bijzondere muziek als performance meerdere dagen de Brugse binnenstad zal innemen.