BRUGGE – De historische binnenstad van Brugge kwam op zondag 25 augustus tot leven tijdens de veertiende editie van de Gouden Boomstoet. Wat ooit begon als een herdenking van een middeleeuws huwelijk, is uitgegroeid tot een indrukwekkend evenement dat de traditionele stoeten in Brugge op een nieuwe manier benadert. De stoet wist tussen 35.000 en 40.000 bezoekers te bekoren.
De Gouden Boomstoet dankt zijn oorsprong aan de geschiedenisverhalen uit 1468, toen Margaretha van York en Karel de Stoute in het huwelijksbootje stapten. Deze gebeurtenis, begeleid door tien dagen van uitbundige vieringen, staat bekend als een van de meest legendarische feesten in Brugge. De pracht en praal van dat huwelijk inspireert tot op de dag van vandaag de stoet, die in de loop der jaren steeds verder is uitgegroeid.
Traditie in evolutie
De Gouden Boomstoet van 2024 heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Met meer dan 1.500 deelnemers, indrukwekkende praalwagens en talrijke historische rekwisieten, werd het publiek getrakteerd op een uniek visueel spektakel. De stoet wist te overtuigen door zijn speelsheid, interactieve elementen en een scenario dat de toeschouwers volledig meezoog in het verhaal.
” Het samen brainstormen, teksten en spelsituaties bedenken en het meerdere keren repeteren maakte de figuranten tot ware spelers. Dit is misschien wel de grootste vernieuwing. Zo werd de stoet meer dan ooit van de Bruggelingen zelf; geëngageerd en trots om de geschiedenis van hun stad te vertellen en daarmee ook iets over hier en nu”, aldus Tom Ternest, artistiek leider en Dominique Deckers, regisseur.
De toeschouwers werden getrakteerd op een spectaculair schouwspel, dat alle zintuigen prikkelde waaronder het indrukwekkende banket, de ridders in vol harnas en de acrobatische hofnarren die de menigte vermaakten.
De magie van het moment hield de aandacht van het publiek vast; overal waar men keek, viel er iets bijzonders te ontdekken zoals de nieuwe praalwagen van de Gouden Boom. Deze wagen vormt een prachtige symbiose van creativiteit en samenwerking, waarbij zowel enkele Brugse scholen als de gedetineerden van de Brugse gevangenis hun artistieke bijdrage leverden. De praalwagen is daarmee een krachtig symbool van verbinding en participatie. Een andere verbinding was die tussen heden en verleden, wat prachtig samen kwam in het kunstwerk van Elise Eeraerts, een hedendaagse interpretatie van de oude belforttoren.
Deze vernieuwde aanpak toont aan dat de Gouden Boomstoet een dynamisch evenement is dat traditie en moderniteit op een boeiende manier samenbrengt. Met haar mix van historische verhalen, kunst en vernieuwing is de Gouden Boomstoet van 2024 een levendige en zinderende traditie geworden, die zal blijven evolueren en een breed publiek blijft verrassen en inspireren.
Foto’s Hendrik Lefebvre