KORTRIJK – Op 6 oktober werd de derde editie van de Triënnale Kortrijk, met het thema ‘After Paradise’, feestelijk afgesloten. Dit stadsfestival, georganiseerd door de Stad Kortrijk in samenwerking met Be-Part, heeft de stad omgetoverd tot een dynamische kunstbestemming, waarbij bezoekers langs 14 unieke locaties werden geleid door de werken van gerenommeerde kunstenaars uit binnen- en buitenland.
Met 492.008 geregistreerde bezoeken en 46.622 unieke ticketverkopen, kan de Triënnale terugkijken op een ongekend succes. Ter vergelijking: in 2021 waren er nog 254.347 bezoeken. Het festival trok een divers publiek, waaronder 23% gezinnen met kinderen, met een gemiddelde bezoekersleeftijd van 51 jaar. De Broeltoren, de Grote Markt en de Karmelietessenkapel waren de meest bezochte locaties, terwijl het kunstwerk ‘Staying in Time’ van Motoi Yamamoto de publiekslieveling bleek te zijn.
Tevredenheid en aanbevelingen
De bezoekerservaring was overwegend positief: 95% van de bezoekers gaf aan tevreden te zijn over hun ervaring. Hoewel er enkele verbeterpunten zijn, vooral op het gebied van signalisatie, was het enthousiasme van de bezoekers onmiskenbaar. Maar liefst 32% van de bezoekers raadde de Triënnale aan bij vrienden en familie, wat de kracht van mond-tot-mondreclame onderstreept.
Het Parrot Paviljoen, ontworpen door Nico Dockx, Zuidervaart en Voet, fungeerde als centrale ontmoetingsplek waar diverse activiteiten en evenementen plaatsvonden. Een verbindende lunch voor 160 mensen, bereid door chef Seppe Nobels, illustreerde de warme interactie tussen bezoekers en de verhalen van asielzoekers uit het Instroom Art-project.
Economische impact en toegankelijkheid
De economische impact van de Triënnale op Kortrijk was aanzienlijk. 79% van de bezoekers genoot van een terrasje of café, 59% ging uit eten en 66% ontdekte andere monumenten en musea in de stad. Het ‘Pay What You Can’-systeem bleek eveneens succesvol; 41% van de bezoekers betaalde gemiddeld 5 euro per ticket, wat aantoont dat het publiek verantwoordelijkheid neemt voor het voortbestaan van kunst en cultuur.
De stad is voornemens om enkele kunstwerken aan te kopen die sterk verbonden zijn met Kortrijk, zodat de Triënnale ook na het festival blijft voortleven in de publieke ruimte en musea.
Groei en internationale ambities
7% van de bezoekers kwam uit het buitenland, wat wijst op groeipotentieel voor toekomstige edities. Het nieuwe regeerakkoord benadrukt de noodzaak om Vlaamse topevenementen, waaronder de Triënnale, internationaal te promoten. Dit biedt Kortrijk de kans om zijn culturele impact verder uit te breiden.
Reflectie en toekomst
De Triënnale bood een mix van dynamische en poëtische kunstervaringen, variërend van interactieve installaties tot contemplatieve werken in musea en erfgoedlocaties. De curatoren Hilde Teerlinck en Patrick Ronse kijken tevreden terug op een evenement, dat Kortrijk verder op de culturele kaart heeft gezet.
Een gedetailleerde evaluatie van de editie wordt in december verwacht, maar de voorlopige cijfers en feedback, beloven een veelbelovende toekomst voor de Triënnale Kortrijk. “Kortrijk is een bruisende culturele hotspot die kunst en vernieuwing hand in hand laat gaan,” aldus Axel Ronse, schepen van Cultuur. Burgemeester Vincent Van Quickenborne voegde daaraan toe dat de Triënnale de stad op een unieke manier heeft gepresenteerd en dat de lokale horeca ook heeft geprofiteerd van de bezoekersstroom.
De Triënnale Kortrijk is meer dan een kunstfestival; het is een viering van cultuur, verbinding en groei, met uitzicht op een nog stralender toekomst, vooral nu Kortrijk zich kandidaat stelt voor de titel van Culturele Hoofdstad 2030.